צילום רחוב - מאחורי הקלעים / חלק ד

הסוואה

התמודדות מול המצולם דורשת מאמץ  פיזי ונפשי על מנת להגיע קרוב ככל האפשר אל האובייקט מבלי לאבד את גורם ההפתעה
?מהי החשיבות בהסוואה
היא  היכולת לנוע בחופשיות  ב"שטח הפרטי" של בני האדם על מנת לשמר את גורם ההפתעה אשר יוביל ליצירת התמונה האותנטית
?מה בדיוק עלינו להסוות
א. את הכוונות שלנו
ב. את המצלמה שלנו
:כוונות
קשר עין
אנו מתקשרים בינינו לבין עצמנו בעזרת סימנים בעיניים. מוזר הדבר איך אדם יכול לעמוד מצידו השני של הרחוב ולדעת שמסתכלים בו. כשאנו מסתובבים עם מצלמה דרוכה ומחפשים אחר אובייקטים מתאימים אפילו סוג של סקירה יכול להרתיע אובייקט רגיש
הרגע בו נוצר קשר עין, מודיע לאובייקט שלך על כוונותיך והוא עלול להרגיש לא בנוח כמטרה לצילום אפילו בטרם שהתחלת לצלם
הפתרון הוא ללמוד להרחיק את עיניך מהמוקד. כלומר, הבט מעבר לנושא או לצידו. עדיין אתה יכול לראות טוב במידה מספקת. התקרב לאובייקט(מבלי להסתכל בו) הכן את מצלמתך, והסתכל עליו רק ברגע שתצלם                                                    
תנועה מתמדת
עלינו לנוע בקצב תנועת הרחוב בתנועה מתמדת. ברגע בו נתפס מבטנו באובייקט צילום או סיטואציה פוטנציאלית אסור לנו "להיתקע" במקום מול המצולם. גם אם הוא לא מביט בנו ישירות עדיין יכול לראות אותנו בתחום ראייתו, ועצירה פתאומית בתחומו תמשוך את תשומת ליבו וייוצר קשר עין לא רצוני אשר יכול להוביל לכישלון הצילום כולו
הפתרון הוא ללמוד להביט רחוק יותר ובכך להאריך את זמן התכנון של הצילום. תוך כדי תנועה לכיוון המצולם עלינו לתכנן מראש את כל הפרמטרים כגון: הקומפוזיציה, המרחק,הרקע, עומק השדה, מהירות הצילום, הזווית הטובה ביותר, והעדשה הדרושה לכך. ברגע שהגענו לנקודה המשוערת אותה תכננו מראש אנו מצלמים בעצירה רגעית וממשיכים את תנועתנו הלאה
חשוב מאוד לתרגל צילום אובייקטים כאשר אנו נמצאים בתנועה מתמדת (ללא עצירה)
המצלמה
הדבר האחרון אותו צריך לראות המצולם הוא מצלמתנו. מוכרחים לעשות כל מאמץ אפשרי בהסוואת המצלמה
:קיימות מספר דרכים העוזרות בהסוואת המצלמה
• המצלמה תוחזק בכף ידנו כל זמן שאנו נמצאים בתנועה ובמצב צילום בשטח הפעילות שלנו כאשר הרצועה מלופפת בצורה נוחה  סביב כף היד והאצבעות. מצב זה מאפשר  מוכנות תמידית ותגובה מידית לכל סיטואציה.
• מצלמה התלויה על הצוואר או הכתף חושפת את כוונותינו מול הקהל שבקירבתנו ,העוקב  בחשש אחרי כל  תנועה שלנו. תגובתם לצילום כבר לא תהיה טבעית
• הסוואה מוצלחת של המצלמה תלויה לא מעט בגודלה הפיזי. מצלמה קטנה עד בינונית ניתן להסתיר בתוך כף היד או בכיס המכנסיים.  השימוש במצלמת ריפלקס יקשה עלינו להסתירה מעינו של  המצולם  וישאיר אותנו חשופים. הדבר  ידרוש מאיתנו לשנות גישה ולהביא לידי ביטוי מקסימאלי את  כל אשר למדנו על התמודדות ישירה מול המצולם והשימוש בכל הידע, הכישרון והניסיון שלנו בהפגת המתח ויצירת הקירבה בינינו לבין המצולם
סוגי סיטואציות ודרכי פעולה
להלן מס' סוגי סיטואציות וגישות שונות בתגובה אליהן
גישה הגנתית - מאופיינת בתגובה מיידית לסיטואציה שהגיעה אלינו בהפתעה. הצילום מבוסס על אינסטינקט/רפלקס ולא על מחשבה מוקדמת.   – סיטואציות מסוג זה הן דוגמה מצוינת לחשיבות של מוכנות תמידית לצילום חטף
טיפ: תוך כדי סיור ברחוב מומלץ לכוון מראש את מהירות התריס ,הצמצם והפוקוס בהתאם לאור המצוי והמרחק הדמיוני אותו קבענו מראש במקרה של היתקלות בסיטואציה מאין זו
*על מנת  להתמקצע בצילומי חטף ובו זמנית לשמור על קומפוזיציה נכונה , חשוב מאוד לתרגל צילום אנשים בתנועה ותוך כדי תנועה שלנו. תרגילי תזמון , אומדן מרחק והקפאת תנועה ישפרו את היכולת שלנו להגיב בצורה מהירה וחכמה יותר
אחת התכונות הייחודיות אצל צלמי רחוב היא עירנות רבה למתרחש בסביבתם, צפייה ממושכת בהתנהגות בני אדם, שפת גופם והרגליהם הם אימון מצוין לחידוד ופיתוח היכולת לחוש מראש סיטואציות העומדות להתרחש.  ברגע בו אנו חשים במצב בו יכולה להתפתח סיטואציה מעניינת ברחוב אנו יודעים איך היא מתחילה אך איננו יודעים איך והיכן היא תסתיים. יש שתי דרכים לגשת לנושא כזה, במיוחד אם ישנה אינטראקציה בין מספר אובייקטים המעורבים בסיטואציה
הגישה הראשונה היא גלויה וישירה  ואילו השנייה היא חשאית
ההחלטה באיזו גישה עלינו לנקוט גם היא עניין של תחושה המתבססת על גורמים שונים כגון: מצב רוחם הכללי  של כל הגורמים, המרחק  ביניהם, בטיחותו האישית של הצלם, עד כמה "נוכחותו" של הצלם בליווי הסיטואציה היא הכרחית או אולי אף מזיקה 
בכל דרך בה נבחר לפעול תהיה מלווה בסדרה של תמונות המלוות ומתעדות את הסיטואציה  שהתבשלה לאיטה וטעמה השתנה מרגע לרגע
הדבר החשוב ביותר אותו עלינו לזכור כאשר החלטנו לפעול בגישה מתמשכת הוא לא להסתפק בתמונה טובה ולזנוח את הסיטואציה בטרם מיצינו אותה עד הסוף כי לעולם לא נדע אם הפסדנו  את התמונה הטובה ביותר כשכבר לא היינו שם
במידה והחלטנו לפעול בגישה הגלויה והישירה הצלחתנו תהיה בכך שנקבל מהנוכחים בסיטואציה את החופש לפעול בשטחם הפרטי  למשך זמן מה
במידה והחלטנו לפעול בגישה החשאית עלינו לנקוט בכל אמצעי ההסוואה ,ההסחה, ההתגנבות וההתחמקות העומדים לרשותנו תוך כדי ליווי הסיטואציה עד סופה מבלי להתגלות ע"י  המשתתפים באירוע או חשיפתנו ע"י הקהל הנמצא במעגל הקרוב לסיטואציה

כל הזכויות שמורות © פליקס לופה

Next
Next

צילום רחוב - מאחורי הקלעים/ חלק ג