צילום רחוב - מאחורי הקלעים/ חלק ג

בפרקים הקודמים עסקנו בהקדמה לקראת היציאה לשטח, בחרנו את הציוד המתאים ביותר עבורנו ועתה אנו מוכנים לקראת הדבר האמיתי, לימוד חוקי הרחוב ודייריו, אימוץ כללי התנהגות והרגלי עבודה נכונים שבסופו של דבר יהוו בסיס להמשך עבודה בטוח, ממוקד, יעיל וחסכוני בזמן ואנרגיה יקרים
השאיפה של כל צלם רחוב הוא להרגיש בו כמו בבית, להתהלך חופשי בסמטאות העיר תחת שליטה צילומית מלאה בכל המתרחש תחת עינו הפקוחה. במילים אחרות המטרה היא לנהל את הרחוב , האמצעים לכך רבים ודורשים השקעת זמן ומאמץ רבים וכל עוד נרגיש זרים בו עדיין לא השגנו את  המטרה. הדבר הנכון ביותר לעשות הוא להתחיל להגיע למקום מסויים ולהמשיך להגיע רק אליו במשך תקופה ארוכה. אזור הצילום שלנו לא אמור להתפרס על שטחים נרחבים כל עוד ישנה שם נוכחות גדולה של בני אדם. ההתמדה בהגעה לאותו אזור היא הדרך הטובה ביותר להכיר מקרוב ולעומק את "אזור הצייד" שלנו. התמדה בלימוד,התבוננות וחיכוך עם בני אדם היא הדרך הטובה ביותר להכיר את ה"טרף"  שלנו
הגעה למקום
אנו מגיעים אל אזור הפעילות שלנו בהליכה או בנסיעה, בדרך אנו עסוקים במחשבות שונות. ההתבוננות הראשונית היא סוג של מנוחה וניקוי ראש לקראת הצילומים.  רצוי לעשות זאת בישיבה עלמנת להוריד פרופיל, להשתלב עם קצב הרחוב, לקלוט את אופי המקום ולספוג את האווירה שבו. ועתה לאחר שכל חושינו התחדדו ואנו מסונכרנים עם הרחוב אפשר להתחיל לנוע
סריקה היקפית
לאחר שקבענו מראש את שטח הפעילות שלנו אנו מקיפים אותו ובתוכו בהליכה מהירה על מנת לסרוק ולגלות אובייקטים  פוטנציאליים. תוך כדי סריקת השטח שלנו רצוי "לסמן" בראשנו מיקום של אנשים או סמלים מעניינים הנקרים בדרכנו יכולים לשמש כבסיס פוטנציאלי לתמונה.        חשוב לציין  כי רצוי לעשות את הפעולות הנ"ל ללא המצלמה כי זו עלולה למשוך את עיני הציבור  במיוחד כשאנו עושים זאת בהליכה מהירה
:על מנת להבין טוב יותר את שפת הרחוב וכללי ההתנהגות בו עלינו לפעול במס' תחומים
א. למידת הסביבה. (סוגי אוכלוסיות, היסטוריה, בעיות המקום ועוד.) – חשוב מאוד להכיר היטב את הסביבה בה אנו פועלים מכל היבט אפשרי, פעולה זו היא הבסיס לבניית תשתית של קשרים, גיבוי ומידע באזור זה
ב. התבוננות  וצפיה בדפוסי התנהגות של בני אדם. – פעולה חשובה זו היא שיטה מצוינת ללימוד ותירגול סיטואציות  וזיהוי אנשי מפתח. רצוי לעשות זאת בישיבה ממושכת במקום מרכזי ופשוט לקמפז סיטואציות ספונטניות ולצלמן בדמיוננו. ככל שנביט יותר באינטרקציות בין בני אדם כך נוכל לצפות מראש את תגובותיהם ולהגיב בזמן בצילומן.
ג. סיווג,קיטלוג וצריבה בזכרון. -  לאחר צפיה ממושכת  בבני אדם הפועלים באזור הנבחר נוכל כבר לסווג ולקטלג אותם בראשנו לקבוצות אוכלוסיה שונות כגון: אנשים שעובדים ברחוב (חנוונים,רוכלים,נהגים,שליחים ועוד) אנשים שעוברים ושבים, אנשים שחיים ברחוב(חסרי בית) , תיירים ובעלי חיים. את כולם אנו חייבים לזהות ולנסות לתקשר איתם בכל הזדמנות
ד. הכרה פיזית של הרחוב ודייריו. – חשוב מאוד להתעניין ולהכיר פיזית ובצורה עמוקה את השטח בו אנו פועלים: רחובות, סימטאות, חצרות בתים, חדרי מדרגות, חנויות ועובדיהן, שרותים, מקורות מזון ודרכי הגעה והימלטות
ה. יצירת קשרים (חשוב במיוחד באזורים קשים). יש חשיבות עליונה ליצירת קשרי ידידות עם אנשים אותם זיהינו כבר מקודם כאנשים  בעלי השפעה הנמצאים באופן קבוע בנקודות המפתח המרכזיות באזור. אותם אנשי מפתח יהיו הבודדים שיודעים את כוונותיכם ומטרתכם באזור וישתפו איתכם פעולה, חשוב מאוד לשמור איתם על קשר חם והם ישמרו עליכם . כמו כן הם גם מקור המידע הטוב ביותר באזור
?לאחר שיצאנו,הגענו ,סרקנו,הכרנו. עומדים אנו ברחוב חמושים במצלמה, מה עכשיו
?מה אנחנו מחפשים
שילובים וחיבורים ברמות שונות
א. שילוב בין אדם לסמל
ב. אינטרקציה בין אדם לאדם
ג. שילוב בין בע"ח לסמל
ד. ניגודים
ה. הקבלות
מה שמחפש צלם הרחוב במיוחד הוא קשר בין סמלים לבני אדם. הוא שואף למצוא קשר בין סמל כלשהו, בעל משמעות מוכרת לכל בתרבות בה הוא פועל ובין אדם (או לפעמים בעל חיים) ה"מתאים", המשתלב עם הסמל. שילוב מוצלח יצור מבט חדש על המציאות המוכרת, זווית ראיה חדשה, מפתיעה, מעוררת רגשות ומחשבות ובכך יעניק לתמונה ערך מוסף מעבר לרישום סתמי של המציאות. במציאת השילוב המתאים הזה סבלנותו של הצלם היא השחקן הראשי, אבל גם דמיון, ניסיון והתעמקות רבה בהתנהגות האנושית הם כלים הכרחיים ב"ארגז הכלים" שלו
לאחר שהבנו שישנה מטרה מכוונת בשיטוט ברחובות, לעיתים מגיעים רגעים בהם עלינו להתמודד פנים מול פנים עם אנשים על מנת להשיג את הצילום המתבקש
?מה משמעות יצירת המגע עם המצולם ואיך היא יכולה להשפיע על הצילום
1.  התמודדות מול המצולם
א. יתרונות -  גישה נכונה מזיזה אנשים לטובתנו. –במקרים בהם נדרשת קירבה פיזית אל המצולם,לא מן הנמנע שיווצר מתח מסוים בין הצלם למצולם. במקרה זה תפקידו של הצלם להפיג את המתח בשניות בודדות  העומדות לרשותו תוך כדי התייחסות למצב רוחו, הבעות פניו ,שפת גופו והאביזרים הנלווים אליו. במקרה של הצלחה – אתם רשאים לפעול בחופשיות ב"שטחו הפרטי"
ב. חסרונות – גישה לא נכונה מכשילה את הצילום. –ברגע בו החלטנו לצמצם טווח ו"לפלוש" אל שטחו הפרטי של המצולם, קיים חשש אמיתי לכשלון המשימה. לעיתים, למרות כל מאמצינו ליצור כימיה עם בני אדם אנו נכשלים על דברים קטנים ופשוטים כמו: המבט לא נראה טוב, המילה הלא נכונה, טון הדיבור לא היה נעים, החיוך לא הספיק ועוד סיבות שונות.  במקרים  אלו הצילום נראה כאבוד  והמשכו יכול להסתיים באי נעימות לשני הצדדים
ג. פחד ובושה. -  תחושת פחד בושה וחוסר בטחון אצל הצלם מורגשים מיד ע"י האדם המצולם  ועלולים להכשיל כל נסיון צילום שלנו. יש לזכור  שאין שום דבר רע  או בלתי חוקי בצילום אנשים במקומות ציבוריים,. יש להגמל מתכונות אלו במהרה  אולם תהליך ההבנה וההכרה בזה  עלול לקחת זמן ומאמץ , אך בסופו של תהליך זה יעלמו להם הפחד והבושה בדרך הטבעית ביותר
ד. לבקש רשות? – כעקרון לבקשת רשות מהמצולם ישנם יתרונות אך גם חסרונות. ניתן לדלג על שלב בקשת הרשות מהמצולם ע"י שיטות הסוואה והסחה מגוונות ובכך להרוויח תפיסת סיטואציה אוטנטית  ללא התערבות חיצונית. במידה וקיבלנו אישור מהמצולם לא מומלץ לצלם מיד אלא להמתין עד שהמצולם/ים יחושו בנוח ויתרגלו לנוכחותכם ב"שיטחם הפרטי" ורק אז לפעול.  בכל מקרה הנסיון מעיד על זה שלאנשים קל יותר לסלוח לנו על צילום מאשר לתת רשות
ה. אופי הצלם = אופי הצילום.  – בכל סוג של התמודדות מול המצולם בכל מקום וסיטואציה ,אופיו של הצלם ונסיונו יקבע  את הצלחתו של הצילום אשר יקרין באופן ישיר אל הצופה את אופיו של הצלם
 
כל הזכויות שמורות © פליקס לופה

Previous
Previous

צילום רחוב - מאחורי הקלעים / חלק ד

Next
Next

צילום רחוב - מאחורי הקלעים / חלק ב