צילום רחוב - מאחורי הקלעים / חלק א

.איך שלא נביט על זה, תמיד נגיע אל אותו רגע מיוחד שתפס אותנו בראש, בלב, בבטן או בביצים
כיצד זה פעם אחר פעם מצליח מישהו  לשחזר את הרגע הזה  ולתקוע לנו חץ הישר אל הנקודה הרגישה? האם יש שיטה או נוסחה כלשהי שתעשה אחת ולתמיד סדר ""ותחסוך ממיליוני צלמים לשוטט סביב עצמם ברחוב בחיפוש מתמיד אחר המה בדיוק הם מחפשים
הרבה דובר ונכתב על אסכולות שונות המבטיחות למחזיקי המצלמה  100% הצלחה אם יישמו את סעיפים אחד עד עשר  ורשימות ארוכות של עשה ואל תעשה כאשר תגיע לרגע הזה
אבל איך  מזהים רגע כזה? האם הכל מקרי, אינטואיציה ? האם ניתן להתכונן לרגע כזה? להתאמן לקראתו או לצפותו מראש?  האם מסתתרת תורה שלמה מאחורי חלקיק של שנייה ? והאם ניתן לשחזר את הנוסחה שוב ושוב
שלושה צלמים יצאו לדרך בים… בם…. בום
צלם הטבע יוצא לאגמון החולה ל"צוד" שלדג  שתום עין  אשר מגיע לצלילת הבוקר הקבועה שלו. הוא פורש אוהל, רשת הסוואה, מניח ענף פוטוגני בתוך המים כפיתיון ושולף מתיקו סבלנות, המון סבלנות!  לשניהם יש כיוון  וגם מטרה.
צלם האופנה מגיע בבוקר אל הסטודיו לצלם  את מרגרט תאצ'ר לתמונת שער ל"לאישה". האסיסטנט מכין את רקע, התאורה והמצלמה, הסטייליסט, המאפרת ומעצב השיער מלטשים אותה עד לקצה . כולם ממתינים לצלם שבינתיים מבשל מארס לחברו  במשחק שש בש על הבר.   יש לו כיוון ומטרה – להוציא אותה כמו קלאודיה שיפר
צלם עיתונות, ברגע השמע זמזום הביפר נכנס מיד לתפקיד  בסרט "מהיר ועצבני". מגיע לשטח לצלם אירוע שתוכנן להיום.     יש לו כיוון ומטרה – להגיע ראשון
אין דבר עצוב ומתסכל יותר ממראה עוף מוזר המשוטט ברחובות ימים ולילות, בגשם או חמסין שעות וקילומטרים עם חצי סטודיו על גבו  והכי גרוע ללא כיוון או מטרה
 
"סלח לי בחור, אני לא מקומי, איך מגיעים לסיטואציה מעניינת"
הרחוב הוא סביבת העבודה הדינאמית והמורכבת ביותר, בה הסיטואציות נגלות וחומקות כהרף עין
משימתו העיקרית של צלם הרחוב היא לעשות סדר בתוך אי הסדר הבולט לעינו הבלתי מיומנת של רוב הציבור.  הדרך אל פסגת ההר, שם נמצא הרגע המכריע, עדיין מפותלת ורצופת מכשולים
המסע אל פסגת  הסיטואציה היא משימה מורכבת ומאתגרת וכמו כל משימה אחרת היא דורשת תכנון מוקדם ואימונים רבים על מנת להיות מוכנים לקראתה ברגע הנכון. היכרותנו עם השטח בו אנו פועלים מוכרחה להיות עמוקה עד רמת הפרט הקטן ביותר כי עלינו לדעת לקרוא את הרחוב על כל מרכיביו בדיוק כמו מהנדס היודע לקרוא סכימה מורכבת של מכשיר חשמלי גדול
 
כיוון ומטרה -  פרויקטים
כולם אוהבים פרויקטים, זה נוח לכולם . עיתונים, מגאזינים,גלריות,סוכנויות ואפילו לחברים באתרי הצילום השונים. אך בעיקר זה מכבד אתכם, הצלמים, כהוכחה על בגרות צילומית הכרחית המבדילה אתכם משאר מחזיקי המצלמה
מיותר להגיד: " אני מצלם רק בשביל הכיף ".  בסופו של דבר שאיפתו של כל צלם היא להגיע להכרה  תוך פרסום כזה או אחר של יצירותיו. למעטים היום יש סבלנות להתמודד עם גלריה או תיק עבודותיו של המפוזר מכפר  אזר.  אם עדיין אינך עובד על פרויקט מסוים אז זה הזמן להתחיל לחשוב על אחד, כי אין סיפוק גדול יותר  מיציאה לשטח מאורגן, ממוקד במטרה ומרוכז בפרוייקט שבחרת להקדיש עבורו את זמנך ,מחשבותיך רעיונותיך ודמיונך  הפרוע . הם המובילים ומניעים אותך קדימה אל עבר העשייה המשמעותית ביותר לשמה הומצאה המצלמה
צילום רחוב כמו כל תחום בחיים עלול להיות בתחילה קשה ורצוף משברים וכישלונות, במיוחד  עבור אותם צלמים חסרי סבלנות שאינם מוכנים להשקיע רבע מזמנם הפנוי לרחוב, כפי שהם משקיעים בחיפוש מתמיד אחר אותו הציוד שיחסוך מהם זיעה מיותרת בדרך לתמונה טובה
ולעומתם הוא קל שבקלים עבור אותם צלמים עקשניים בעלי כוח רצון, יוזמה והתמדה. כי לאחר אותו שלב  בו קפצו ועברו את משוכת האימונים הגבוהה יכולים הם בבטחה לשחזר את הצלחתם די בקלות שוב ושוב
 
בפרקים הבאים אנסה לפרט ולענות על שאלות ובעיות  שונות שנשאלו,  אך בעיקר אנסה להתוות דרך מסודרת של הרגלי עבודה מניסיוני האישי, אשר תמיד מובילים אותי בבטחה בהתמודדות מול המצולם בסיטואציות שונות
 
 צעדים ראשונים – לפני היציאה לשטח
 
תכנון המשימה מתחיל עוד לפני היציאה מהבית. חשוב מאוד להגדיר לעצמנו מס'  פרמטרים שיסייעו לנו להיות מוכנים לקראת כל דבר בלתי צפוי
א.      להכיר את אופי המקום אליו אנו יוצאים:  אזורים שונים מתאפיינים בזכות אוכלוסיות ייחודיות הפועלות באותו אזור באופן זמני או קבוע. חשוב מאוד להכיר אותן על מנת להיות מוכנים לקראתן פיזית ונפשית. משמעות הדבר מתבטאת במידת חופש הפעולה שיש לנו באותו אזור, תוך כדי שמירה על איזון קבוע  של מצב שאיננו מאיימים או מאויימים ע"י אף אחד
 
ב.      לבחור את הלבוש המתאים לאופי המקום:  רצוי להתאים את רמת הלבוש לאופי האוכלוסיות באזור על מנת לא להתבלט ולמשוך תשומת לב מיותרת
 
ג.       להתאים את אופי הציוד לאופי המקום:  בסופו של תהליך, צלם רחוב מיומן יודע  להתמודד עם כל מצב ובכל מקום בעזרת מצלמה ועדשה אחת בלבד. כל מצלמה שהיא ולא חשוב מה רמתה תעשה את העבודה נאמנה. כל אביזר אחר רק יסרבל אותו. במידה ומצוי ברשותו מבחר רחב של ציוד צילום, רצוי לבחור  את הציוד ההכרחי בלבד המתאים עבור אותו  אזור בו בחר לפעול מראש. מכיוון שיכולותיו האישיות של הצלם חשובות יותר מיכולתה של המצלמה,  בדרך כלל  יסתכם הדבר בבחירת עדשה כזו או אחרת(פריים כמובן) משיקולים של מידת ההתקרבות האפשרית לנושא ואופי הצילום אותו הוא שואף להקרין לצופה

כל הזכויות שמורות © פליקס לופה

Previous
Previous

צילום רחוב - מאחורי הקלעים / חלק ב

Next
Next

צילום רחוב בזווית אישית