צילום רחוב - מאחורי הקלעים / חלק ב

בסוף הפרק הקודם דיברתי על צעדים ראשונים בצילום רחוב, וסיימתי בהתאמת הציוד לאופי המקום: " בסופו של תהליך, צלם רחוב מיומן יודע  להתמודד בכל מקום ובכל מצב בעזרת מצלמה ועדשה אחת בלבד. כל מצלמה שהיא, ולא חשוב מה רמתה, תעשה את העבודה נאמנה. כל אביזר נוסף רק יסרבל את צלם הרחוב. במידה וברשותו מבחר רחב של ציוד צילום, רצוי לבחור מתוכו את הציוד ההכרחי בלבד, המתאים  לאזור בו בחר לפעול. מכיוון שיכולותיו האישיות של הצלם חשובות יותר מיכולתה של המצלמה, בדרך כלל  יסתכם הדבר בבחירת עדשה כזו או אחרת (פריים כמובן) בהתבסס על שיקוליו לגבי מידת ההתקרבות האפשרית לנושא ואופי הצילום אותו הוא שואף להקרין לצופה"
 
…תראה לי את המצלמה שלך ואומר לך מי אתה
מעבר לצורך הבסיסי שלנו כצלמים ללכוד במצלמתנו רגעים  המציתים את דמיוננו,  קיים דחף קבוע (וכנראה בלתי נשלט) להשגת תוצאות "איכותיות"  שיושגו באמצעות ציוד כזה או אחר- טעות נפוצה הרווחת בקרב חובבי צילום רבים!  "האיכות הגבוהה" אותה הם שואפים להשיג  בדרך זו נראית להם קלה מאוד להשגה: "זה רק עניין של מחיר ויש לך אותה" הם חושבים. האיכות האמיתית  נולדת רק בדמיוננו ואיכות זו  לא ניתן לארוז בעטיפת מתנה. אמנות טובה מעולם לא הייתה עניין של קליק סתמי או תלויה בציוד מתוחכם. המכחול אשר שימש ציירים גדולים לפני חמש מאוד שנה הוא זה המשמש אותנו גם היום. גדולתו של אמן היא לא בכליו אלא בכושרו להשתמש  בהם
?איך בכל זאת משחקת המצלמה תפקיד חשוב ביצירותיו של צלם
אין דבר חשוב יותר לצלם רציני מאשר להיות בעליה של מצלמה אשר תלך עימו באש ובמים, תקיים את כל משאלותיו ותגשים את חלומותיו, אך , יחד עם זאת,  לא יחוש בה כלל בכל פעם שירצה להתבודד מול  סיטואציה ולצלול אל יצירתו האינטימית, לכן כל התעסקות מיותרת בתחכום הטכני של המצלמה תחשב כהתפרצות ברוטאלית אל תוך תהליך יצירתו
בחירת המצלמה הנכונה אמורה ללוות את בעליה לאורך שנים רבות של יצירה, תוך קשר הדוק, טלפתי כמעט, עם מצלמתו, דבר זה כמעט אינו  אפשרי בתקופתנו עקב מגפת "השדרגת" העולמית
בעקרון לא קיימת מצלמה לא טובה. כל מצלמה ייוצרה בזמנה עבור קהל יעד מסוים, עם תכונות בעלות יתרונות או חסרונות ביחס למצלמות אחרות. בניית קשר טלאפתי עם מצלמתך נבנה במשך שנים ותוצאותיו חשובות לצלם יותר מכל פונקציה חדישה כזו או אחרת
בזמן בחירת מצלמה חשוב מאוד שהיא תתאים לאופי עבודתו של הצלם בצורה מדויקת ככל האפשר. כדאי לזכור שהמצלמה היקרה ביותר אינה בהכרח המצלמה המתאימה ביותר עבורך
הבחירה אינה פשוטה לאור מגוון האפשרויות  הקיימות כיום בשוק.  גם המעבר לצילום דיגיטאלי אינו מקל על הבחירה, בעבר הפער בין גופי המצלמה של חברות גדולות היה קטן בהרבה, רוב התכונות החשובות של המצלמה היו דומות וההבדלים ביניהן היו שוליים. ביום בו נכנס למשחק החיישן נולדו הפערים הגדולים בין המצלמות ועקב כך נוצרו פרמטרים נוספים המשפיעים על החלטתו של הצלם בבחירת המצלמה המתאימה. שיקולים כמו : גודל חיישן, מספר הפיקסלים, רעשים, קרופ פקטור וכו' בהחלט מקשים על הבחירה, במיוחד עקב הקצב המהיר של השינויים הטכנולוגיים.
לפני שאתה בודק את נתוניה של המצלמה, דע את נתוניך שלך.
מכיוון ש"המצלמה המושלמת" קיימת רק באגדות, ובקרוב גם בסרטי מדע בדיוני, רצוי מאוד לתפור לעצמנו מצלמה לפי מידותינו, שתתאים לנו ככפפה ליד. מפעם לפעם אני פוגש  אנשים שקנו את מצלמתם הראשונה  ובחרו בדגם החדש,המשוכלל והיקר ביותר, כשאני מביט בהתנהלותם ברחוב הם נראים לי כמו ילד בן 4 המנסה להטיס מטוס אפ – 16 . מה בכלל רצה המסכן?  רק להעיף עפיפון הוא רצה, אלא שלרוע מזלו יעץ לו חבר לקרוא קודם כל ביקורת עפיפונים.    אתרי הביקורות האינסופיים מצליחים לסחרר את ראשינו  ולבלבל אותנו עוד ועוד בדרך להחלטה נבונה. בסופו של דבר אתה שוכח, שמאחורי אותה מצלמה משוכללת הנראית כמו חללית נאסא קטנה מלאת כפתורים, כמו אותו אורגן שלוש קומות, ומאחרי ספר הוראות הפעלה שלה שדומה שנועד באמת להפעיל מעבורת חלל, עומד בסך הכל בן אדם פשוט ( לא שום פסנתרן אסטרופיסיקאי) , שאינו מצליח לנצל אפילו 10 אחוזים מיכולתה של בחירת ליבו.  לאחר שחרש ובדק במיקרוסקופ מדעי כל תמונה שצולמה ופורסמה ע"י אותה מצלמה, הוא מחליט לקנות אותה בביטחון  שגם הוא יקבל את אותה ה"איכות" שראה בתמונות. אך באותה מהירות הוא מתאכזב ואינו מבין מדוע הוא לא  מצליח במקום שצלמים עם ציוד פשוט בהרבה מצליחים בגדול. לאחר זמן שוב הוא נופל לאותו הפח אחרי שהמשווקים שוב שכנעו אותו שהמצלמה הבאה תעשה, ממש תעשה, עבורו את העבודה הטובה ביותר

?אילו אפשרויות קיימות היום לבחירת מצלמה מתאימה לצלם רחוב

DSLR מצלמות

DSLR מצלמות

 אלה הן הפופולריות ביותר בקרב הצלמים המחפשים מצלמה שתכסה את רוב האפשרויות בצילום. התכונות העיקריות המעניינות את מרבית הצלמים הן: גודל חיישן, כמות פיקסלים, רגישות מכסימלית ברעש מינימאלי , נקודות פוקוס ומס' תמונות בשנייה שהמצלמה מסוגלת לצלם
יתרונותיה הגדולים בכך שנחשבת כסוס עבודה המסוגל להפיק כמות אדירה של תמונות בזמן קצר מאוד, בשילוב מערכות  מדידת אור ומיקוד מדוייקות ומתקדמות. כמו כן ביכולת מרשימה של התאמת מבחר רחב של עדשות בכל הזוויות ובאיכויות שונות. ואם זה לא מספיק אז יש אפשרות לתוספת כוח רצינית בחיבור אביזרים נלווים. אכן מכונה שעושה רושם טוב, בעיקר על בחורות יפות וצלמים מתחילים. את חסרונותיה הבולטים ניתן לחוש היטב לאחר עבודה מאומצת במשך שעות רבות בזכות משקלה וגודלה הרב. פעולת צילום רועשת יחסית, ומנגנון התריס והמראה שלה גורם לויבראציות הפוגעות בחדות ומקשות על צילום בתנאי אור חלש.  ברחוב  היא עושה רושם גרוע על מצולמים המרגישים מאויימים על ידה. היא די בולטת בשטח וקשה להסוואה. ולבסוף גם מע' שלמה של גוף עדשות ואביזרים נלווים שמחירה גבוהה מאוד יחסית לשאר סוגי המצלמות
צלם שלא ילמד לנצל  את יתרונותיה, יפגוש לרוב בחסרונותיה עד שיתייאש. האתגר הגדול כאן הוא להפוך חסרון ליתרון, ידוע הרי שצילום רחוב עוסק בעיקר בחדירה לשטחו הפרטי של המצולם ורצוי מאוד שהדבר יעשה  בצורה שקטה, מהירה וחמקנית  מבלי שהוא יראה ,ישמע או יחוש בך. ברור שכמעט ולא ניתן להעלים מצלמה כל כך מגושמת ורועשת מעינו של המצולם, וכבר מרחוק אתה נחשב לדמות מאיימת ולא רצויה בקרבתו, מעתה עינו תהיה פקוחה עליך  בחשדנות יתרה. אין ספק שמצלמה כה גדולה מגבילה את תנועתו של  הצלם ברחוב וחושפת אותו לסכנות של קשר עין מיותר עם הסביבה אשר מכשיל ברוב המקרים את הצילום כבר בשלבים הראשונים.  הפתרון הטוב ביותר לצלמי רחוב הבוחרים לעבוד עם סוג זה של מצלמות הוא התאמת גישתם אל המצולמים ברחוב. עבודה עם מצלמה גדולה מכריח אותך לעבוד בצורה ישירה מול בני אדם ופירוש הדבר לחתור למגע וחיכוך עימם תוך הפעלת כל חושיך בצורה החדה והנבונה ביותר. לקסם האישי ותכונות אופי יש תפקיד מפתח בגישה זאת. ניתוח מהיר של מצבים ויכולת תגובה מתאימה הם חשובים ביותר, כמו היכרות עם השטח ועם אנשיו . החוכמה היא לא רק לדעת כיצד לצאת מכל סיטואציה אלא כיצד להיכנס אליה בהצלחה
מסקנה: לא כל מה שטוב לצלם עיתונות טבע או ספורט בהכרח טוב לצלם רחוב. היתרון הגדול הוא שעבודה עימה במשך הזמן משנה אותך לטובה כצלם וכאדם
 
אלה הן הפופולריות ביותר בקרב הצלמים המחפשים מצלמה שתכסה את רוב האפשרויות בצילום. התכונות העיקריות המעניינות את מרבית הצלמים הן: גודל חיישן, כמות פיקסלים, רגישות מכסימלית ברעש מינימאלי , נקודות פוקוס ומס' תמונות בשנייה שהמצלמה מסוגלת לצלם.
יתרונותיה הגדולים בכך שנחשבת כסוס עבודה המסוגל להפיק כמות אדירה של תמונות בזמן קצר מאוד, בשילוב מערכות  מדידת אור ומיקוד מדוייקות ומתקדמות. כמו כן ביכולת מרשימה של התאמת מבחר רחב של עדשות בכל הזוויות ובאיכויות שונות. ואם זה לא מספיק אז יש אפשרות לתוספת כוח רצינית בחיבור אביזרים נלווים. אכן מכונה שעושה רושם טוב, בעיקר על בחורות יפות וצלמים מתחילים. את חסרונותיה הבולטים ניתן לחוש היטב לאחר עבודה מאומצת במשך שעות רבות בזכות משקלה וגודלה הרב. פעולת צילום רועשת יחסית, ומנגנון התריס והמראה שלה גורם לויבראציות הפוגעות בחדות ומקשות על צילום בתנאי אור חלש.  ברחוב  היא עושה רושם גרוע על מצולמים המרגישים מאויימים על ידה. היא די בולטת בשטח וקשה להסוואה. ולבסוף גם מע' שלמה של גוף עדשות ואביזרים נלווים שמחירה גבוהה מאוד יחסית לשאר סוגי המצלמות
צלם שלא ילמד לנצל  את יתרונותיה, יפגוש לרוב בחסרונותיה עד שיתייאש. האתגר הגדול כאן הוא להפוך חסרון ליתרון, ידוע הרי שצילום רחוב עוסק בעיקר בחדירה לשטחו הפרטי של המצולם ורצוי מאוד שהדבר יעשה  בצורה שקטה, מהירה וחמקנית  מבלי שהוא יראה ,ישמע או יחוש בך. ברור שכמעט ולא ניתן להעלים מצלמה כל כך מגושמת ורועשת מעינו של המצולם, וכבר מרחוק אתה נחשב לדמות מאיימת ולא רצויה בקרבתו, מעתה עינו תהיה פקוחה עליך  בחשדנות יתרה. אין ספק שמצלמה כה גדולה מגבילה את תנועתו של  הצלם ברחוב וחושפת אותו לסכנות של קשר עין מיותר עם הסביבה אשר מכשיל ברוב המקרים את הצילום כבר בשלבים הראשונים.  הפתרון הטוב ביותר לצלמי רחוב הבוחרים לעבוד עם סוג זה של מצלמות הוא התאמת גישתם אל המצולמים ברחוב. עבודה עם מצלמה גדולה מכריח אותך לעבוד בצורה ישירה מול בני אדם ופירוש הדבר לחתור למגע וחיכוך עימם תוך הפעלת כל חושיך בצורה החדה והנבונה ביותר. לקסם האישי ותכונות אופי יש תפקיד מפתח בגישה זאת. ניתוח מהיר של מצבים ויכולת תגובה מתאימה הם חשובים ביותר, כמו היכרות עם השטח ועם אנשיו . החוכמה היא לא רק לדעת כיצד לצאת מכל סיטואציה אלא כיצד להיכנס אליה בהצלחה
מסקנה: לא כל מה שטוב לצלם עיתונות טבע או ספורט בהכרח טוב לצלם רחוב. היתרון הגדול הוא שעבודה עימה במשך הזמן משנה אותך לטובה כצלם וכאדם
 
מצלמות ריינג'פיינדר/חסרות מראה

מצלמות ריינג'פיינדר/חסרות מראה

זה הוא אחד מסוגי המצלמות הוותיקות והמוערכות ביותר בקרב צלמי רחוב ידועים וחובבים, בעבר בהווה וכנראה שגם בעתיד. רק ברגע בו תחזיק מצלמת ריינג'פיינדר בידך תבין שמישהו ממש חשב ברצינות כיצד לתפור מצלמה שתשב בכף ידך כמו כפפה. למרות כל הטכנולוגיות  הדיגיטאליות המתקדמות, רוב מצלמות הריינג'פיינדר, עדיין מיוצרות ונמכרות עבור צלמי הפילם.  צלם שעבר מצילום במצלמת SLR   לריינג'פיינדר יחוש מייד בקושי שבעבודה עימה. זוהי תורה שלמה הכרוכה בהרגלי עבודה שונים מאלו שהיית רגיל אליהם קודם. למעשה זו השיטה הקשה ביותר מכל מצלמות ה - 35 מ"מ הקיימות בשוק. מצד שני, לאחר שלמדת והתרגלת אליה היא קלה בהרבה מהשאר.   הפעלתה נעשית לרוב בצורה מכנית ידנית, אתה מכוון את הצמצם הפוקוס והמהירות בצורה ידנית  ובנפרד אחד מהשני. בהחלט מצלמה שתלמד אותך לחשוב בצורה שונה!                                                                                                        מבנה המצלמה ושיטות הפעולה עימה שונים לגמרי ממצלמות ה-  SLR אולם לא אפרט כאן כיצד היא פועלת אלא בעיקר את תכונותיה ביחס לאחרות
יתרונותיה הבולטים ביחס למצלמות הSLR שהיא קטנה, קלה לאחיזה ולהסתרה בכף היד ובכך לא מושכת תשומת לב רבה.  פעולת צילום שקטה מאוד ומנגנון התריס אינו יותר ויבראציות. (אין מראה קופצת). תפעולה מאוד פשוט ויעיל (אינטואיטיבי) אין כפתורים מיותרים, רק מה שהכרחי לצילום. מתגאה במערכת עדשות קטנות קלות ובאיכות אופטית מירבית. אמינות מכנית גבוהה ביותר עטופה בגוף חזק ואמיד בשחיקה לאורך שנים רבות
חסרונותיה המעטים והבולטים בשיטת הריינג'פיינדר הן בעיקר במע' מיקוד שלא דרך העדשה כמו במצלמות רפלקס ולכן תמיד ישנה סטיה קלה שיש צורך לתקן אותה, כמו כן מס' מוגבל ושונה של מסגרות פריים בין מצלמה ומצלמה והדבר דורש עינית חיצונית במידה וחרגת מגבולות המסגרת המיועדת לאותה עדשה. לדוגמה: אם קווי המסגרת הרחבים ביותר במצלמתך מתאימים לעדשה 28 מ"מ והינך מרכיב על מצלמתך עדשה רחבה יותר, אתה מוכרח להשתמש בעינית חיצונית המותאמת לאותה זווית העדשה כשהיא מורכבת על גבי צידה העליון של המצלמה במקום בו נהוג לשבת הפלאש החיצוני
נקודה נוספת המתייחסת לכל מצלמות הריינג'פיינדר היא העובדה שכל עדשותיה הן באורך מוקד קבוע. לא זום , לא מאקרו ובאורכי מוקד שלא עולים  בד"כ על 135 מ"מ
מסקנה: הבחירה לעבוד עם מצלמת ריינג'פיינדר היא אתגר רציני לכל צלם  ובכל רמה, יתרונה הגדול הוא בכך שהיא עוסקת בכל מה שהכרחי בלבד ומפנה לצלם יותר זמן ומרחב יצירה הכרחי ובהתעסקות מינימלית באטומציה
 
מצלמות קומפקטיות
 

מצלמות קומפקטיות

עד לא מזמן מצלמות קומפקטיות לא נלקחו ברצינות ע"י צלמים מקצועיים, היום כמעט כל צלם מכובד מצייד  את עצמו במצלמה קטנה ואיכותית שיכולה לבייש לא מעט את אחיותיה הגדולות ביכולות שלה.  לרוב משמשות הן כמצלמת גיבוי אך הכיוון הטכנולוגי העתידי מוכיח שהפערים בין הקומפקטיות לריפלקס מצטמצמים במהירות רבה  ולא מן הנמנע שיווצר מצב שמאחורי כל מצלמה קטנה ברחוב עלול להסתתר צלם גדול
למה שואף צלם רחוב יותר מאשר להכנס בחשאי לשטחו הפרטי של אדם אחר לצלמו ולצאת מהמקום מבלי שיחושו בו? כמה קל לשוטט ברחוב  בבטחון מלא כשאינך מאיים על אף אחד במצלמה גדולה, וגם אם נתפסת על חם תוך כדי צילום, בקלות יסלחו לך, כי אתה לא יותר מאשר תייר מזדמן
על יתרונותיה הבולטים אין צורך להרחיב ורשימת חסרונותיה רק הולכת וקטנה מרגע לרגע ומה שנשאר הוא לתת קרדיט ענק ליצרני הנסיכה הקטנה אך ללא ספק עם ביצועים של מלכה גדולה שהולכת לכבוש את שוק הצילום בקרוב ובגדול
 
כל הזכויות שמורות © פליקס לופה

Previous
Previous

צילום רחוב - מאחורי הקלעים/ חלק ג

Next
Next

צילום רחוב - מאחורי הקלעים / חלק א